Skip to content

Mikrobryggeri

Mikrobryggeri

Begreppet mikrobryggeri brukar användas för att beskriva små bryggerier som framställer öl på ett hantverksmässigt sätt. Ett mikrobryggeri drivs ofta av entusiaster som anstränger sig för att ta fram öl med en unik karaktär, istället för att göra öl anpassade för en så bred marknad som möjligt. De senaste tio åren har det startats så många mikrobryggerier att hela ölbranschen är på väg att förändras. Även de stora bryggerierna satsar nu på att utveckla ”smalare” ölsorter och på systembolaget är ölsortimentet större än någonsin. I den här artikeln ska vi bland annat titta på vad det är som ligger bakom denna trevliga dryckestrend.

Mikrobryggeri, vad ligger bakom fenomenet?

Byråkratin kring framställning och försäljning av alkoholhaltiga drycker har förenklats lite i Sverige. Staten har velat stödja bryggerinäringen och vår inhemska ölproduktion. Det har gett goda resultat. Den senaste vågen av mikrobryggerier är också en del av en internationell trend där utvecklingen gått fort, inte minst i USA. Ölbryggning är en bransch där tekniken spelar en viktig roll och idag har det blivit möjligt att producera högkvalitativ öl med ganska enkel utrustning samtidigt som det finns mer ingredienser att välja bland än någonsin tidigare. Att systembolaget tar in öl som görs i mindre volymer har också förbättrat möjligheterna för alla som vill starta ett mikrobryggeri.

Framgången för mikrobryggerier handlar om att ölkulturen har blivit mer sofistikerad. Konsumenter har insett att öl kan smaka på väldigt olika sätt och att drycken därför passar i många situationer där det tidigare inte varit ett alternativ att öppna en flaska öl. Att hembryggning varit en utbredd hobby i Sverige har gjort att många blivit så intresserade och duktiga att de valt att försöka sig på kommersiell ölframställning, i liten skala. För att starta ett mikrobryggeri är det inte alltid nödvändigt att anställ personal redan från början utan man kan låta verksamheten växa i takt med att försäljningen ökar. Det är ett bra sätt att göra affärer.

Framgångsrecept i branschen

Det finns flera olika vägar att gå om man vill bli framgångsrik med sitt mikrobryggeri. Det är inte helt enkelt för konkurrensen har blivit stor de senaste åren. Att starta väldigt småskaligt är i regel en god idé så att man kan skaffa sig erfarenhet utan att behöva investera väldigt mycket pengar i sin utrustning. Riktigt små bryggerier kallas inte mikro- utan nanobryggerier men de växer ofta till mikronivån om det visar sig att det finns en efterfrågan. Många mikrobryggerier hyr ut sin överkapacitet så att andra kan brygga med deras utrustning. Det motsatta förekommer också, då kan man brygga öl utan att äga bryggeriutrustning.

Så kallade bryggeripubar är ett sätt för ett mikrobryggeri att kunna avyttra öl utan att ha de tillstånd som krävs för att man ska kunna sälja öl mer storskaligt, till krogar och systembolagets uppköpare. Även flera mer framgångsrika mikrobryggerier har en egen bryggeripub där ölälskare kan lära sig mer om deras sortiment. För att ett mikrobryggeri ska synas i mängden idag är ölfestivaler och ölmässor mycket viktiga. Där får man en stor kontaktyta mot tänkbara kunder och kan även satsa på en fin placering i någon av de många tävlingar som arrangeras. Ett öl som prisbelönats av kunniga öldomare är givetvis lättare att sälja. Att profilera sig är ett annat beprövat framgångsrecept. Öl är ett så stort område att man inte kan bli expert på mer än ett par olika öltyper.

Ett mikrobryggeri drivs ofta av entusiaster

Mikrobryggerier är en stark öltrend

Ett mikrobryggeri är en anläggning där öl framställs på ett hantverksmässigt sätt, ofta av verkliga ölentusiaster. På senare år har många sådana bryggerier blivit kommersiellt framgångsrika och deras sortiment finns att köpa på så väl systembolaget som många krogar och pubar. Detta har förändrat hur allmänheten relaterar till öl. Öl kan idag vara något som är lika exklusivt och fint att avnjuta som en dyr flaska vin. Det kan göras många öl av årgångstyp på ett mikrobryggeri. Trenden med mikrobryggerier är internationell, inget tyder på att utvecklingen kommer att avstanna. Öl har helt enkelt blivit fint, på ett helt annat sätt än tidigare och mikrobryggerier är både en del av och en del av orsaken till detta.